Hemmagjord Choklad

Perfekt till alla tillfällen! Från början använde jag mig av mjölkchokladspulver (finns gott om veganska på marknaden i de flesta matvarubutiker som är utan mjölk i), också att tillägga är att detta endast funkar bra med kokosolja/kokosfett då det är den enda oljan som håller sig fast vid även normalt rumstemperatur, margarin är absolut ingen höjdare! Tänk på att kokosfett blir mjukt vid cirka 24-25°C så ha gärna chokladen i kylen innan servering.

Ingredienser:
1 dl kokosolja/kokosfett (100g)
1 dl florsocker
4 msk kakaopulver (inte rågade!)
1 nypa salt
½ tsk vaniljpulver (kan uteslutas)

Gör så här:
Sikta florsockret, kakaopulvret och salt i en bunke. Smält fettet och häll över de torra ingredienserna och vispa (gärna med ballongvisp, men vanlig visp går lika bra) tills allt blandat sig till en jämn smet. Häll upp chokladen i chokladform, iskubsform eller brödform som är klädd med bakplåtspapper. Ställ in i kylen och låt stelna i minst 1 timme.

TIPS! Hacka gärna ner lite nötter och lägg i efter du hällt upp i formen eller varför inte russin eller torkade jordgubbar?

5 kommentarer:

  1. WAIT WHAT! OH MY GOOOOOD! DETTA VAR SUPERGOTT, ÄR EN GOTTEGRIS!

    SvaraRadera
  2. Hej! En kommentar som har absolut ingenting med inlägget att göra! :)
    Har kollat igenom typ hela din sida nu, och är superinspirerad! Just nu är det böngryta med någon kolhydratkälla till som är standardmaten, kul att få se lite nya idéer!
    Dock har jag en fråga:
    Jag såg att du gjort ett tofurecept tidigare, och det kändes jättekul, eftersom jag har låtit bli att köpa tofu för att det är dyrt.. Du skrev att du skulle göra ett bättre recept på tofu senare, men jag hittar inget? Har det fallit i glömska eller är jag dålig på att leta?
    Keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fanny, det har nog fallit in i glömskan, för du tänker på den hemmagorda? Ett bättre recept är framtaget och publicerad på forumet jag tidigare var sajtvärd över. Ska uppdatera i veckorna lite av de äldre recepten var tanken.

      Ett tips om du har tillgång eller det vill säga finns där du bor är att titta in i asiatiska butiker. Jag har hittat ibland 500g för 15-16 kr.

      Radera
  3. Du vet inget recept på vit choklad ? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan göra vit choklad enkelt, bara byta ut kakaopulvret mot

      ½ tsk vaniljsocker
      1 msk sojamjölkspulver

      Sojamjölkspulver finns på nätet, fungerar ej med vanlig sojamjölk för den är för blöt, så det måste vara pulver.

      http://www.veganstore.co.uk/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=1&Product_Code=710&Category_Code=002#.UpDOOMRWydk

      Radera

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *